מאז המעבר שבו הרכב הפרטי הפך לנחלת הכלל ורבים עברו לחיות בפרברים, מרכזי הערים השתנו והתרוקנו. אופי המסחר בעיר הגדולה ובערי הלווין השתנה. ישראלים רבים נוסעים לעבודה ולבילויים ברכבם הפרטי. עורכים קניות בדרך מכאן לשם, מהג'ים לסופרמרקט ומשם למפגש חברתי. חנויות הבגדים והנעלים, מוצרי חשמל ומוצרי מדיה וסלולר. הכל מכל בכל-תרבות אמריקאית שהשתרשה במרחב המקומי. הפעילות המסחרית התרכזה, יחד עם משרדי הממשלה ומשרדים פרטיים, למרחבים תחומים. כך החניה לרכבים נעשתה יקרת המציאות. חונים ויוצאים למשרד, לקניות , לבילויים וסידורים אחרונים הכל במתחם אחד. קניונים צצו כפטריות. חיי המסחר נכנסו לקניונים.
יקנעם BIG
במקביל לקניונים, התפתחה גם תופעת ה"POWER CENTER" מגרשי חניה גדולים במרכז המגרש וסביבו מתאספים מיטב המותגים. חניה קלה ופשוטה בחינם. גישה מהירה יחסית לחנות המבוקשת ויציאה מהירה מהחניה לכביש המהיר והלאה ליעד הבא. עם זאת, מרחבים אלו מאפשרים שהייה קצרה ללא זמן בילוי של SHOPPING כפי שמציע הקניון. כמו כן מזג האוויר לפעמים יוצר אי נוחות , אם ברוחות וגשמים עזים ואם בחום גדול בשמש הקופחת על ראשי הרוכשים.
power center colorado
לאור זאת התפתחו במקומות אלו גם בתי קפה סגורים וממוזגים וגם STREET MALL-הפסאג'ים הישנים הפכו לסביבה ממוזגת,
או פתוחה, המאפשרת חוויה דמוית רחוב עירוני, עם חנויות ובתי קפה. חוויה זו נוצרה מתוך הצורך למפגש האנושי בסביבה נקיה מרכבים, איך נגישה ונוחה להגעה עם הרכב. התייקרות הקרקעות מחד-הציפוף בערים והרצון לייצר סביבה נוחה הן למגורים והן לסביבת העבודה מביאה רוחות של מרחבים המשלבים עירוב שימושים במתחם אחד. אם במסחר, משרדים ומגורים או בסביבה של פנאי ונופש ומסחר, תוך מטרה לצמצום השימוש ברכב הפרטי ושיפור השימוש בתחבורה הציבורית, רכבות גדולות או קלות, אוטובוסים קטנים ושימוש נרחב בכלים דו גלגליים, חשמליים ושאינם חשמליים.
street mall Boston
במקביל הולכת ומתרחבת התופעה לרכישות באתרי האינטרנט. תופעה זו משפיע על החנויות והרשתות. בתקופת הקורונה תופעה זו רווחה בצל החשש ממפגשים אנושיים. לאחר חלוף סכנת המגפה אנשים גילו צמא למפגשים ולחופש התנועה, כך חזרו המרכזים המסחריים לפעילות ביתר שאת, ואף נפתחו מקומות חדשים. המרכזים החדשים מאופיינים בחוויה אינטימית אשר פונה לרחוב ומאפשרת חניה בקרבת מקום. מרכזים אלו נוחלים הצלחה גדולה בתקופה זו .
z-center
השילוב של חווית הרחוב המאפשרים מפגשים +חניה נוחה ונגישה . שילוב חומרים חדשניים ויצירת סביבה אנושית. כל אלו מהווים את גורם ההצלחה של מרכזים מסוג זה. לכל פרויקט ייחוד משלו. כל פרויקט ממוקם בעיר אחרת, בפינה אחרת, בציר תנועה אחר, בסביבה בנויה או במרחבים הפתוחים. בפרברים או במרכז העיר. מגוון החומריות בעולם המודרני והבנה נכונה של הסביבה הטבעית והמסחרית מאפשרים לתת ביטוי לכלל הנושאים ולהביא להקמת מקומות מסחריים יחודיים.
Comments